Saturday, November 21, 2015

KEUTAMAAN DZIKIR KEPADA ALLAH TA'ALA



1.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Zikir kepada Allah SWT itu tandanya iman, kebebasan dari munafik, tameng dari setan  dan penjaga dari neraka. 
2.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Zikir yang paling utama adalah zikir yang tersembunyi.
3.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Amal yang paling berat itu ada tiga : zikir kepada Allah SWT pada setiap keadaan, menolong orang dari penguasa dan berbagi kebahagiaan dengan orang miskin yang melarat.
4.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Tanda cinta kepada Allah SWT adalah zikir kepada Allah SWT dan tanpa benci kepada Allah SWT adalah membenci zikir kepada Allah. HR Baihaqi dari Anas bin Malik.
5.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Dalam sebuah hadits qudsi dijelaskan jika Allah SWT bersama orang-orang yang sedang zikir dan menggerakkan bibirnya untuk berzikir.
6.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Berzikir di waktu pagi dan petang lebih utama daripada pukulan pedang di jalan Allah SWT.
7.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Zikir yang paling utama adalah laa ilaaha illallah
8.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Zikirlah kepada Allah SWT dengan zikir yang pelan, yaitu zikir tersembunyi. Demikian makna hadits yang diriwayatkan oleh  Abdullah bin Mubarak dari Dhamrah bin Habib.
9.      Nabi Muhammad SAW bersabda : Hamba yang paling utama disisi Allah pada hari kiamat adalah hamba yang paling banyak zikir kepada Allah . Demikian makna hadits yang diriwayatkan oleh  Ahmad dan Tirmidzi dari Abu Said Al-Khudri.
10. Nabi Muhammad SAW bersabda : Zikir yang terbaik adalah zikir yang tersembunyi. Ibadah yang terbaik adalah ibadah yang paling ringan. Rizki yang terbaik adalah rizki yang mencukupi. Demikian makna hadits yang diriwayatkan oleh Ahmad, Ibnu Hibban dan Baihaqi dari Sa`d bin Malik dan Ibnu Abu Waqash. 

No comments:

Post a Comment