Sunday, September 6, 2015

Benih taqwa



           Rukun Iman, rukun Islam dan Ihsan adalah benih taqwa. Bagaimanakah dapat kita tanam benih taqwa ini hingga tumbuh batangnya, dahan, ranting, daun, bunga dan buahnya. Kalau kita tidak pandai menanam benih taqwa ini, bagaimanakah kita hendak dapat pohon dan buahnya? Setelah kita faham rukun Iman, rukun Islam dan Ihsan, termasuk rukun-rukun tambahan atau rukun dalam rukun di dalam rukun-rukun itu, bagaimana hendak kita buat supaya ianya mendatangkan hasil.

            Supaya Islam kita itu rindang dan lebat buahnya. Dilihat indah dan orang gemar dan rindu padanya. Kalau Islam benar-benar ditegakkan atas dasar taqwa, ia akan kelihatan cantik dan indah. Orang kafir pun akan suka dan rindu dan tidak tertahan-tahan untuk masuk Islam. Orang kafir tidak akan menghina Islam kerana fitrah manusia itu tidak akan menghina sesuatu yang murni dan indah kecualilah orang kafir yang hasad dengki dan berfikir kalau dia masuk Islam, dia akan rugi.

            Ibadah puasa dan serentetan amaliyah di bulan Ramadan yang sedang kita lakukan saat ini diharapkan dapat meningkatkan taqwa kita, dimana buahnya dapat dipetik baik di dunia maupun di akhirat kelak. Sebagaimana yang digambarkan di dalam Al Quran, buah taqwa antara lain :

1. Allah SWT akan memberi furqan yaitu kemampuan membedakan antara yang haq dan yang batil, Allah SWT akan menghapuskan kesalahan dan mengampuni dosa-dosa para muttaqin: Hai orang-orang yang beriman, jika kamu bertaqwa kepada Allah, niscaya Dia akan memberikan kepadamu furqan dan menghapuskan segala kesalahanmu dan mengampunimu. Dan Allah mempunyai karunia yang besar. (QS Al-Anfal: 29).

2. Allah SWT akan memberi solusi (jalan keluar) dari setiap problem yang ada. Barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar. (QS At-Thalaq: 2).

3. Allah SWT akan memberi kemudahan dalam segala urusan kecil ataupun besar. Dan barangsiapa yang bertaqwa kepada Allah niscaya Allah menjadikan mudah dalam urusannya. (At-Thalaq: 4).

4. Allah SWT akan melimpahkan berkah (kebaikan) dari langit dan bumi jikalau sekiranya penduduk negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah kami akan melimpahkan berkah dari langit dan bumi, tetapi mereka mendustakan (ayat-ayat kami) itu, maka kiami siksa mereka disebabkan perbuatannya " (QS. Al-A'raf: 96).

No comments:

Post a Comment